2013. december 26., csütörtök

Szabó T. Anna – Ajándék


Az óvodából hazafelé mentünk, 
ma velünk jött a fiaim barátja, 
és hallom, hogy a két nagyobb beszélget: 
„A Dávid azt mondta, hogy Isten meghalt!” 
„Ezt Nietzsche mondta” kontráztam rá rögtön, 
de rákérdeztek, és nem hagyták abba, 
és ahogy próbáltam meggyőzni őket, 
hogy mégsem olyan halott az az Isten, 
a fiam előállt a legvégső érvvel: 
„Ha meghalt, honnan az a sok ajándék?”

Sunyítottam, és megszólalt a másik: 
"Karácsonykor? Azt az anyukám adja! 
Meglestem: ő volt! Láttam csomagolni!” 
Az enyém nem hagyta: “Nálunk jött az angyal! 
Mindenki kint volt, de bent csengetett!”

Megrémültem, hogy egyszer rajtakapnak, 
és megdől ez a tuti istenérv, 
és kapkodva filozofálni kezdtem, 
bizonykodtam, hogy mégsem ez a fontos, 
mégsem az angyal, de maga az Isten, 
míg lassanként meggyőztem magamat: 
egy halott isten mégse csomagolja 
a magba a fát,magzatba az embert, 
a folyóba a holnapi folyót, 
nem rejti el a gyertyába az égést, 
az almába a gravitációt, 
nem vonhat minket híg aranyba reggel, 
nem díszítget fel mindent gondosan 
hóval, virággal, felleggel, gyerekekkel –

pedig úgy lessük, vágyjuk rajtakapni, 
eltanulni a bevált trükköket, 
mert Nietzsche mondta, és Dávid is mondta, 
és holtbiztos, hogy csalás az egész.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése